Saturday, June 28, 2008

Rehlah ke Matroh dan Siwa

Baru-baru ini, Dewan Perwakilan Mahasiswa Shibin Al-kom telah menganjurkan satu rehlah tarbawiyah ke matroh dan siwa selama 3 hari 2 malam. Antara peserta yang mengikuti rehlah ini dikalagan sahabat saya dari pada Kudqi, Pertama kali saya dan sahabat-sahabat saya yang baru datang pada tahu lepas berpeluang mengikuti jaulah ini yang mana rehlah ini membawa satu pengetahuan yang bermakna dan pengalaman baru bagi saya juga rehlah ini dapat menjadikan satu panduan ke arah hala tuju yang betul bagi menyingkap hikmah ilmu seterusnya meningkatkan keinsafan tentang kebesaran Illahi. disamping menyuntik daya keinsafan dalam menyingkap rahsia keindahan dan keunikan alam ciptaan tuhan sebagai tanda kebesaran Allah dan dapat meribatkan ukhuwah islamiah bagi memupuk kebersamaan ahli dalam pelbagai aktiviti dan persepsi dengan memperkaya ilmu dan maklumat serta berpengalaman sepanjang permusafiran.

Pada hari pertama, kami mula bertolak pukul 7.30 pagi.dengan adanya bas yang akan membawa saya dan sahabat semua boleh dikatakan, perjalanan ini membawa satu kesabaran bagi saya, kerana dalam perjalanan ini Allah s.w.t nak uji kami semua disebabkan bas yang kami naik tiba-tiba rosak dalam perjalanan ke matroh. Walaupun perjalan ini tergendala ditengah padang pasir, bas yang rosak ini telah di baiki oleh pemandunya sendiri. Hasil kesabaran dan saling tolong menolong akhirnya bas ini hidup dan bertenaga semula. Sampai disana mula-mula sekali kami semua dibawa ke tempat kesan sejarah Perang Tiga Segi di El Alamien, sampai ke matroh kami pula ke pantai yang diberi nama 'Pantai Cleopatra Matroh', dan dibawa perjalan kami ke Teluk Aghibah, seterusnya kami dibawa ke tempat penginapan untuk menginap.

Pada hari ke dua, kami akan bertolak ke siwa, saya dan sahabat-sahabat saya sempat bersarapan dahulu sebelum perjalanan ini yang memakan masa selama 6 jam. Sepanjang perjalanan ini hanya di kelilingi padang pasir yang luas dan terletak dibahagian barat Qattara di tengah-tengah Padang Pasir Libya dalam Negara mesir Didalam perjalanan ini kami di saljikan alunan Al-quran dan aktiviti sebagai mana kami diberikan dengan pelbagai pengisian yang agak menarik bagi menghilangkan kelesuan sepanjang rehlah,diantaranya berkenalan di antara perserta,memberi ucapan,cabutan bertuah untuk peserta semua. Sampai di siwa kami semua diberi melawat sekitar siwa di samping bergambar. Seterusnya kami dibawa ke melawat kubu Iskandar Zulkarnain,melawat Ma’bad Amoun,melawat Kolam Cleopatra,Melawat Jazirah Fatmas,Melawat Jabal Mauta, dan setelah selesai kami Melawat semua kami pun pulang ke Matroh.

Pada hari ke tiga, di hari terakhir kami semua dibawa ke pantai Ghuram (matroh) untuk bermandi manda serta untuk rehat minda yang mana pantai ini terletak lebih kuranng 1 km dari tempat penginapan. Pantai Ghuram ini merupakan kawasan yang paling bersesuaian untuk bermandi manda kerana pantainya yang bersih dan tenang dari keganasan ombak, di samping itu juga tidak terlepas untuk saya dan sahabat bergambar di sekitar tempat menarik. Selesai kami bersantai di tepi pantai akhirnya kami pulang k penginapan untuk bersiap sedia untuk pulang ke Shibin. Tepat jam pukul 12 Tegahari kami semua pulang, di dalam kepulangan ini pihak pengarah penganjur ustaz kamaruddin telah berucap sebagai ucapan penutup dan ucapan yang diberi menyatakan kesyukuran beliau diatas kejayaaan Unit Smbutan dan Rehlah pada tahun ini bagi mengadakan rehlah seumpama ini.Semoga tema rehlah yang dibawa "Menjejak Sirah Mengasak Fikrah" mampu menatijahkan hikmah dan mutiara yang berharga dalam merealisasikan jaulah yang Mendukung kearah Jatidiri Mahasiswi Rabbani".

Seja o primeiro a comentar

bar iklan Pictures, Images and Photos
ucapan puasa Pictures, Images and Photos
Tips & Trick blogspot ::: BLOG INI TIDAK SEMPURNA TANPA MENGGUNAKAN FIREFOX MOZILLA SILA KLIK PADA GAMBAR FIREFOX DAN DOWNLOAD :::

:: POSTER ::

غزة

منبع

الشهدا&#1569

; Pictures, Images and Photos

:: MYBOLGLOG::

:: MUTIARA TERPILIH ::

Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan. "Saidina Ali bin Abi Talib"

Agama buat kehidupan di akhirat, harta buat kehidupan di dunia. Di dunia orang yang tidak berharta berasa susah hati, tetapi orang yang tidak beragama merasa lebih sengsara. "Saidina Abu Bakar As-Siddiq"

Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat. "Khalifah Abdul Malik bin Marwan"

Manusia yang berakal ialah manusia yang suka menerima dan meminta nasihat. "Saidina Umar bin Al-Khatab"

Orang berilmu lebih utama daripada orang yang selalu berpuasa, bersolat dan berjihad. Apabila mati orang yang berilmu, maka terdapat suatu kekosongan selain oleh penggantinya ( yang berilmu juga ). "Saidina Ali bin Abi Talib"

Hai anakku! Apabila perut penuh, nescaya tidurlah fikiran, bisulah ilmu hikmah dan duduklah (masalah) anggota tubuh daripada beribadah - Nasihat Luqmanul Hakim kepada anaknya.

Salam Bersua Kembali © 2008 Template by Dicas Blogger.