Monday, June 2, 2008

SEGENGGAM TABAH SESUDAH IMTIHAN

Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamualaikum w.b.t,

Sudah beberapa minggu rasanya ruangan blog saya ini tidak berusik. Banyak perkara yang lebih penting untuk saya lakukan. Kedatangan mahasiswa baru pada tahun ini di bumi Shibin al- Kom amat mengejutkan kerana terlalu ramai kawan yang ditauzikkan ke sini. Saya tidak tahu berapa ramai yang menjadikan Shibin sebagai tempat pilihan. Tapi apa yang saya nampak sebagai pemburu ilmu di sini dapat merasakan keistimewaan dan keunikan yang terdapat di negeri ini.Apa yang boleh saya katakan Shibin memang best. Sebenarnya di mana kita belajar bukanlah itu yang menjadi ukuran kerana setiap tempat yang telah ditentukan oleh Allah S.W.T itu ada barakah dan hikmahnya. Yakinilah kerana itu semua adalah percaturan dan perancangan Allah S.W.T yang Maha Merancang.Allahuakbar...


Alhamdulillah, selesai sudah peperikasaan fasal dua bagi tahun ini. Bermula dari 17 May ( Al-Quran) hinggalah 2 June(Khutbah).Namun dengan berbekal dengan bacaan dan hafalam dapatlah saya jawab sekadar termampu sahaja dan tawakkal kepada Allah S.W.T juga kita tidak lupa juga sentiasa berdoa moga diberi kejayaan yng cermerlang buat sya dan rakan-rakan semua semoga kita tabah sesudah imtihan ini. Habis periksa bukanlah bereti merdeka buat seketika waktu sehingga naik ke naik tahun. Tapi dalam tempoh perantaraan itu perlulah di susuli dengan ilmu luaran dan dihiasi dengan amalan secara praktikal terhadap apa yang telah kita pelajari.Barulah kita dapat menikmati kepuasan ilmu.


Benarlah bahawa kehidupan di dunia ini amat sibuk bagi mereka yang mengerti. Usaha ini sebenarnya bukan sahaja menguntungkan,tetapi beroleh keberkatan dan pandangan daripada Allah S.W.T. Kita lihat saja hadith Rasulullah S.A.W yang berbunyi :
من تعلم بابا من العلم يعمل به أو لم يعمل به كان أفضل من أن يصلى من ألف ركعة تطوعا
(Barangsiapa yang mempelajari akan satu bab daripada ilmu sama ada beramal dengannya ataupun tidak adalah lebih baik daripada bersembahyang sunat sebanyak seribu rakaat)
Ini menunjukkan bahawa bahawa ilmu itu adalah satu perkara yang amat besar dan di sisi Islam. Tetapi dalam konteks kita sebagai penuntut ilmu,mengamalkan terhadap apa yang dipelajari adalah satu kemestian agar apa yang kita pelajari itu tidak menjadi seperti debu yang berterbangan ( هباء منثورا ).


Kata seorang ahli hikmah yang bermaksud : Ilmu jika tidak mengamalkannya umpama pokok yang tidak berbuah. Sia-sialah kesimpulannya. Ilmu adalah sungguh mahal dan tinggi nilainya jika tahu untuk mencambah dan menunaskannya. Lampu sebagai contoh, ia amat berguna kerana boleh mengeluarkan cahaya. Tetapi jika tidak boleh mengeluarkan cahaya akan menjadikan lampu itu hilang nilainya kerana tidak boleh dimanfaatkan. Apa gunanya ada lampu jika tidak boleh mengeluarkan cahaya. Lebih baik dibuang sahaja daripada menyemak. Begitu juga dengan ilmu,apa gunanya jika kita belajar sejauh kutub utara, ilmu seluas lautan, kefahaman menggunung tinggi. Tetapi tidak mengundang manfaat untuk diri sendiri apatah lagi orang lain. Cara untuk kita mensyukuri nikmat ilmu yang Allah S.W.T kurniakan kepada kita ialah mengamalkan atas apa yang kita pelajari. Bukankah amalan itu akan menjadi bekalan kita untuk bertemu dengan Allah S.W.T kelak selain disertai dengan sifat takut dan mengharap kepadaNya.

Seja o primeiro a comentar

bar iklan Pictures, Images and Photos
ucapan puasa Pictures, Images and Photos
Tips & Trick blogspot ::: BLOG INI TIDAK SEMPURNA TANPA MENGGUNAKAN FIREFOX MOZILLA SILA KLIK PADA GAMBAR FIREFOX DAN DOWNLOAD :::

:: POSTER ::

غزة 

منبع 

الشهدا&#1569

; Pictures, Images and Photos

:: MYBOLGLOG::

:: MUTIARA TERPILIH ::

Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan. "Saidina Ali bin Abi Talib"


Agama buat kehidupan di akhirat, harta buat kehidupan di dunia. Di dunia orang yang tidak berharta berasa susah hati, tetapi orang yang tidak beragama merasa lebih sengsara. "Saidina Abu Bakar As-Siddiq"

Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat. "Khalifah Abdul Malik bin Marwan"

Manusia yang berakal ialah manusia yang suka menerima dan meminta nasihat. "Saidina Umar bin Al-Khatab"

Orang berilmu lebih utama daripada orang yang selalu berpuasa, bersolat dan berjihad. Apabila mati orang yang berilmu, maka terdapat suatu kekosongan selain oleh penggantinya ( yang berilmu juga ). "Saidina Ali bin Abi Talib"

Hai anakku! Apabila perut penuh, nescaya tidurlah fikiran, bisulah ilmu hikmah dan duduklah (masalah) anggota tubuh daripada beribadah - Nasihat Luqmanul Hakim kepada anaknya.

Salam Bersua Kembali © 2008 Template by Dicas Blogger.

TOPO