Thursday, May 29, 2008

TANGISAN HARAPAN DEMI KEAMANAN

Assalamualaikum, bila mana kita memperkatakan bahawa kedamaian (keamanan) harus hadir dalam kehidupan kita dan juga insan semuanya, bererti kita tahu apa yang hendak didamaikan, berusaha untuk mendapatkannya dan seterusnya berjuang untuk mempertahankannya. Jadi harus dikerahkan terus-menerus usaha mempertahankan kedamaian dan melindungi kedamaian menerusi segala aspek. Sebagai seorang yang mempercayai kewujudan Tuhan Yang Esa dan umat Rasulullah s.a w, kita harus sedar bahawa kedamaian sebenarnya adalah dibawah kudrat Allah semata-mata dan Allah sahaja yang mampu melindungi kita dari segala musibah yang mengugat kedamaian yang dikecapi kita. "Hasbunallah wanikmalwakil" adalah kalimah yang mana pengharapan pertama-tamanya kita hanya pada Allah semata-mata. Jesteru itu usaha yang pertama adalah bagaimana kita dapat membawa agama yang sempurna dalam kehidupan harian kita. Dengan membawa amal-amal solehan dalam diri kita, keluarga kita dan juga umat sekaliannya, kita sebenarnya membuka pintu rahmat Allah dan masuk kedalam suatu ikatan janji dibawah perlindungan Allah Yang Maha Perkasa. Kekuatan umat ini tidak seperti mereka yang ingkar pada Allah, mereka yang ingkar kepada Allah hanya bergantung sepenuhnya pada asbab (nanti dihari pengadilan, Allah menyeru mereka ini memohon pertolongan pada benda-benda yang disembah, maka tiadalah benda-benda itu dapat menolong mereka dari azab pedih Allah), tanpa senjata mereka lemah, tanpa ubat mereka sakit dan seterusnya.


Tetapi untuk umat mulia ini, kekuatan kita sebenar adalah pada amal yang petunjuk yang ditunjukkan oleh Baginda Rasulullah s.a.w. Sememangnya kita memerlukan asbab, kerana dunia ini adalah darul asbab, tetapi pertama-tamanya, kita diwajibkan mempunyai keyakinan penuh bahawa segala asbab dibawah kuasa mutlak Allah semata-mata, dan Allah sahaja yang mengizinkan sesuatu itu berfungsi atau berlaku. Asbab adalah sunnah tetapi menyakini asbab adalah syirik. Yakinlah kita dengan sebenar-benar yakin pada Allah semata-mata kerana telah diriwayatkan pada kita bahawasanya jika seluruh mahluk bersatu dan cuba memudaratkan kita, jika Allah tidak mengizinkan, mereka tidak dapat melakukannya begitu juga, sekiranya seluruh mahluk bersatu untuk memberi manfaat pada kita, jika Allah tidak mengizinkan, mereka tidak dapat melakukannya.


Dipetik sumber maklumat : http://www.freewebs.com

Seja o primeiro a comentar

bar iklan Pictures, Images and Photos
ucapan puasa Pictures, Images and Photos
Tips & Trick blogspot ::: BLOG INI TIDAK SEMPURNA TANPA MENGGUNAKAN FIREFOX MOZILLA SILA KLIK PADA GAMBAR FIREFOX DAN DOWNLOAD :::

:: POSTER ::

غزة 

منبع 

الشهدا&#1569

; Pictures, Images and Photos

:: MYBOLGLOG::

:: MUTIARA TERPILIH ::

Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan. "Saidina Ali bin Abi Talib"


Agama buat kehidupan di akhirat, harta buat kehidupan di dunia. Di dunia orang yang tidak berharta berasa susah hati, tetapi orang yang tidak beragama merasa lebih sengsara. "Saidina Abu Bakar As-Siddiq"

Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat. "Khalifah Abdul Malik bin Marwan"

Manusia yang berakal ialah manusia yang suka menerima dan meminta nasihat. "Saidina Umar bin Al-Khatab"

Orang berilmu lebih utama daripada orang yang selalu berpuasa, bersolat dan berjihad. Apabila mati orang yang berilmu, maka terdapat suatu kekosongan selain oleh penggantinya ( yang berilmu juga ). "Saidina Ali bin Abi Talib"

Hai anakku! Apabila perut penuh, nescaya tidurlah fikiran, bisulah ilmu hikmah dan duduklah (masalah) anggota tubuh daripada beribadah - Nasihat Luqmanul Hakim kepada anaknya.

Salam Bersua Kembali © 2008 Template by Dicas Blogger.

TOPO